Boappa

​“Äntligen slipper vi uppdatera en hemsida ingen besöker”. Appen för grannkommunikation gör succé.

Boappa är appen där du som boende i en bostadsrättsförening eller samfällighet kan kommunicera med dina grannar på ett smidigt, säkert och modernt sätt! Boappa ersätter nämligen lappar i brevlådan, mailutskick, dropbox-system och facebookgrupper. En kommunikationsplattform helt anpassad för dig och dina grannar helt enkelt! Boappa visar  på ökat engagemang och mer positiv stämning men har ser framförallt till att viktig information når ut till medlemmar på ett snabbt och effektivt sätt.

En levande förening där grannar hjälper varandra

En förening som var tidiga att bli digitala var Brf Tallbacken i Vallentuna. Innan Boappa hade de istället en hemsida med information riktad till medlemmarna, men styrelseledamoten Maria Sundesten, beskriver hur den hemsidan snarare innebar en administrativ huvudvärk för henne snarare än vad den hjälpte de boende. Det krävdes både tid och engagemang att hålla den uppdaterad och samtidigt var det nästan ingen i föreningen som besökte den. Tipset om Boappa fick Maria från Bostadsrätterna och hennes spontana tanke var “vi har inget att förlora”. Det skulle dock visa sig att föreningen hade allt att vinna!

“Vi i styrelsen hade förväntat oss att de boende skulle komma med både klagomål och frågor i samband med uppstarten och övergången till appen, men när en månad hade gått och inte en enda klagan eller fråga hade inkommit förstod vi att det var helt rätt beslut. Det vi istället kunnat se är hur boende självmant börjat publicera inlägg i flödet där de sprider positivitet och glädje; häromdagen sökte en förälder lekkompis till sitt barn och en annan sålde en möbel. Grannarna acklimatiserade sig betydligt snabbare än vi kunnat tro. Jag måste säga att det är ganska imponerande med tanke på att vi är en förening med 151 lägenheter med såväl studenter som pensionärer! ” säger Maria och skrattar.

Minimerat administrationsarbete för styrelsen

Det var inte bara den positiva stämningen mellan grannarna som förändrades när Brf Tallbacken började med Boappa, helt plötsligt blev styrelsens arbete betydligt mycket enklare och de kunde hålla en helt annan kvalitet på kommunikationen till de boende. Exempelvis beskriver hon hur styrelsen nu får frågor via chatten istället och genom en notis kan hon eller någon annan ledamot snabbt snabbt gå in och besvara på ett personligt sätt. Eftersom allting finns inlagt i Boappa kan hon dessutom direkt efteråt lägga in frågan i föreningens FAQ om någon mer skulle fundera på samma sak. Det är med en lättnadens suck hon beskriver hur detta är betydligt mycket smidigare än att ha mailtrådar samt  behöva uppdatera en hemsida.

“Vårt mål är att skapa en mer levande förening och möjligheten att ’ta tempen’ på vad medlemmarna tycker i vissa frågor, med Boappa är det möjligt vilket känns superbra. Redan nu har vi märkt hur kommunikationen blivit enklare och stämningen blivit godare ” avslutar Maria.